חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרדות אצל ילדים

חרדה אצל ילדים היא בעיה שכיחה הפוגעת בילדים רבים ובני משפחותיהם. לעתים קרובות זה מאתגר לזהות מתי ילד חווה חרדה ומתי זה חלק נורמלי מההתפתחות.  מהטמה גנדי אמר: "השדים היחידים בעולם הם השדים שבלבנו. שם צריך להתחולל הקרב". חרדות הן חלק מהחיים שלנו, ופעמים רבות מדובר על האופן שבו הגוף והנפש שלנו מתמודדים עם שינויים ועם מצבים שונים. אך לא פעם מדובר במצב שונה, בחרדה משתקת, שפוגמת ממש בחיים שלנו. במאמר הזה נתמקד ובחרדות ילדים ובאיזה אופן היא באה לידי ביטוי בגילאים השונים. מתי מדובר בחרדה נורמלית? מה ההבדל בינה לבין פחד? ומתי נדע שיש צורך בפנייה לאיש מקצוע, לטיפול?

חרדות אצל ילדים

כיצד מזהים חרדות אצל ילדים?

חרדה היא רגש טבעי היכול להופיע בכל גיל והיא למעשה תגובה של הגוף ושל הנפש בהתמודדות עם מצבים חדשים או מאתגרים. תקופות שונות בחיים יחד עם אירועים סביבתיים עלולים להשפיע על התפתחות החרדה, הן כמבוגרים והן כילדים. יחד עם זאת, עבור הילדים, היכולת להתמודד עם חרדה תלויה גם בטיב הקשר עם ההורים או עם דמויות משמעותיות בחייהם.
במיוחד במדינה כמו שלנו, שגם עוד לפני ה-7 באוקטובר ידעה מבצעים צבאיים, אזעקות, כניסות לממ"דים ומצבי חירום, מדד החרדה אצל ילדים הולך ועולה. החרדה, כאמור, היא נורמלית, אך כאשר מדובר באירוע חמור או מתמשך, כזה הפוגם בשגרת החיים או להחוות כמסכן חיים רמת החרדה עולה באופן משמעותי עלולה לפגוע בתפקוד היום-יומי, הלימודי, החברתי וההתנהגותי.

תסמיני חרדה אצל ילדים

חרדה אצל ילדים מתבטאת בתגובת פחד מוגזמת לגירוי או מצב שאינו מהווה סכנה. זה יכול ללבוש צורות שונות, כולל התקפי פאניקה, פוביות ספציפיות, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD), הפרעת חרדה כללית, חרדה חברתית והפרעת דחק פוסט טראומה.
חיוני להכיר בסימפטומים של חרדה בילדים כדי לספק את התמיכה והעזרה הדרושים. תסמינים של חרדה בילדים כוללים:

  • תקופות קצרות ואינטנסיביות של פחד המלוות בתסמינים גופניים כגון הזעה, רעד, כאבי בטן וכאבי ראש ובחילות.
  • פחדים עזים ומוגזמים ממצבים או חפצים, כמו חיות או מים.
  • מחשבות אובססיביות מטרידות ומדאיגות המובילות לפעולות כפייתיות.
  • חשש ודאגה מוגזמים הגורמים למצוקה ופוגעים ביכולתו של הילד לתפקד או ליהנות.
  • פחד קיצוני ממצבים חברתיים כמו השתתפות באירועים חברתיים, אכילה מול אנשים או שימוש בשירותים ציבוריים.
  • זיכרונות חוזרים ונשנים של אירוע טראומטי, לעיתים במשך זמן רב לאחר האירוע, הפוגע בצורה משמעותית באיכות החיים וגורם לסבל.

ניתן לחלק את הופעת התסמינים:

גופניים – רעידות, הזעה, דופק מואץ, כאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים או עצירות, הפרעות שינה, שיוניים בתאבון, התעלפויות.
רגשיים – תחושת פחד משתק או רצון להעלם, לברוח, דאגה יתרה , עצב, כעס, דריכות יתר.
קוגניטיביים – קשיי בריכוז, זכרון, ירידה בהישגים האקדמיים, העדר מוטיבציה להצליח, סירוב ללכת לבית הספר
התנהגותיים – הסתגרות, או להפך חור שקט, התפרצויות זעם, קשיים חברתיים.

בסופו של דבר, הדרך המרכזית שבה נוכל להבחין כי החרדה פוגעת בחיי היומיום של הילד, היא הימנעות ממצבים או מאנשים מסוימים, חוו התקפי זעם, התנהגות אימפולסיבית , הסתגרות, אמירות אובדניות, מהפרעות באכילה או בשינה.
כמו אצל מבוגרים, גם אצל ילדים, תסמיני חרדה יכולים להשתנות ויכולים להיות שונים אצל כל אחד באופן אינדיווידואלי. השוני טמון במאפיינים הייחודיים של אותו הילד, בשגרת החיים שלו ובמעטפת התומכת.
חרדה יכולה להופיע אצל ילדים בכל הגילאים. עם זאת, ישנם הבדלים באופן שבו החרדה באה לידי ביטוי אצל ילדים בגילאים שונים. אופן טיפול בחרדות אצל ילדים משתנה גם הוא בהתאם לגיל, למקרה ולחומרתו.

חרדה אצל ילדים

חרדה בגיל הרך

בגיל הרך, חרדה יכולה להתבטא בפחדים מפני דברים חדשים או לא מוכרים, בכי בלתי מוסבר, חרדות נטישה אצל ילדים בגיל הרך הן נפוצות והן נורמליות בגילאי 6-8 חודשים , כך גם פחד מאנשים זרים, פחד מחושך, פחד ממפלצות וכו'.

חרדה בגיל היסודי

בגיל היסודי החווין חרדה יכולה להתבטא בפחדים מפני מצבים חברתיים, כגון חרדת הופעות מול קהל, פחד מלהתבדח, פחד מלהרים יד בכיתה וכו'. חרדה יכולה גם להתבטא בפחדים מפני מצבים לימודיים, כגון חרדת בחינות, פחד מכישלון וכו', פחד מחושך, הצמדות להורים, סירוב להפרד מההורים, פחד שבני משחה ימותו או יקרה להם אסון.

חרדת מבחנים אצל ילדים

חרדות אצל ילדים בדרך כלל הן תוצאה של אירועי החיים, חלקן משמעותיות ביותר, וחלקן, עשויות להישמע עבור אחרים כשוליות. בגיל ההתבגרות בזמן הלימודים בתיכון, עשויים הצעירים לפתח חרדה ממבחנים. חרדה זו, שהיא מעין חרדת ביצוע, מתאפיינת במצוקה נפשית גבוהה לקראת ותוך כדי בחינות או בסיטואציות של הערכת ביצועים ויכולות. החרדה יכולה להופיע בגיל הילדות, וכאשר אינה מטופלת היא עלולה להחריף, ולהפוך לדפוס התנהגות נמנעת בתחומי חיים.
חרדת מבחנים באה לידי ביטוי, התקף חרדה אצל ילדים תסמינים התסמינים יכולים להיות גופניים כגון הזעה, רעד, דופק מואץ, כאבי בטן, בחילות, הקאות, עצירות או שלשולים, קשיי שינה, . התסמינים הרגשיים באים לידי ביטוי פחד, חרדה, דאגה, עצבנות, עצב, כעס, עצבות,. תסמיני חרדת המבחנים יכולים גם להיות קוגניטיביים. למשל, ירידה בריכוז, פגיעה בזיכרון, תחושת ערפול, מחשבות טורדניות על כישלון. התסמינים התנהגותיים באים לידי ביטוי בהימנעות ממבחנים או מהגעה לבית הספר והתפרצויות כעס.
חשוב לזכור כי ילדים בכל גיל עשויים לחוות חרדה באופן שונה. לכן, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך אם אתם חוששים שילדכם סובל מחרדת מבחנים.
הטיפול בחרדת מבחנים אצל ילדים תלוי בחומרת החרדה ובגורמים לה. במקרים קלים, טיפול תומך עם ההורים והילד עשוי להספיק. במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי או בטיפול פסיכולוגי. בהדרכת הורים תהיה התמקדות בהקניית כלים להורים להתמודדות עם חרדת הילד. ההורים לומדים כיצד לזהות את סימני החרדה של הילד, כיצד לתמוך בו ולעזור לו להתמודד עם החרדה.
טיפול רגשי , בדרך כלל CBT מתמקד בשינוי האופן שבו הילד תופס את החרדה ואת העולם סביבתו. הטיפול יכול לעזור לילד לפתח מיומנויות התמודדות יעילות עם החרדה.

חרדות אצל ילדים בלילה

חרדות אצל ילדים בלילה יכולות להיגרם ממגוון גורמים, כגון פחדים ספציפיים, לחץ, או בעיות שינה. ילדים עם חרדות בלילה עשויים לחוות את הדברים הבאים: קשיים להירדם, התעוררות תכופה בלילה, סיוטים, פחד מהליכה לישון או פחד מלהישאר לבד בחדר.

חרדת מוות אצל ילדים

חרדת מוות אצל ילדים היא פחד מפני המוות או מהלא נודע. היא יכולה להתבטא במגוון דרכים, למשל בשאלות רבות על המוות, דאגה מפני מותם של יקיריהם, פחד ממחלה או פציעה, פחדים ספציפיים, כגון פחד מחושך או פחד ממפלצות.
חרדת מוות היא תופעה נורמלית אצל ילדים בגילאי 6-7. בגיל זה, ילדים מתחילים להבין את משמעות המוות כמצב סופי. עם זאת, כאשר החרדה חמורה או מתמשכת, היא עלולה להפריע לתפקוד היומיומי של הילד.

חרדה חברתית אצל ילדים

חרדה חברתית אצל ילדים היא פחד מפני מצבים חברתיים. היא יכולה להתבטא במגוון דרכים, כולל:הימנעות מאירועים חברתיים, קשיים ביצירת קשרים חברתיים, או לדבר מול אנשים, חשש מפני ביקורת או דחייה. חרדה חברתית היא תופעה נפוצה אצל ילדים. היא יכולה להיגרם ממגוון גורמים, כגון, חוויות שליליות בעבר או לחץ חברתי.

הפרעת חרדה מוכללת אצל ילדים

הפרעת חרדה מוכללת (Generalized Anxiety Disorder, בקיצור GAD) מגדירה חרדה מתמשכת שקשה לשלוט בה, שפוגעת ומתערבת באורח החיים היומיומי. הפרעה מסוג זה יכולה להופיע כבר בילדות, בגילאים הצעירים, או בגיל מאוחר יותר, כמתבגרים.
ילדים עם הפרעת חרדה מוכללת עשויים לחוות את התסמינים הבאים: דאגה רבה ומוגזמת לגבי מגוון רחב של נושאים, כגון בית הספר, חברים, משפחה, בריאות, ביטחון אישי וכו', קשיים בריכוז ובלמידה, קשיי שינה, עייפות ועוד. תסמיני החרדה באים לידי ביטוי גם על ידי תסמינים גופניים כמו הזעה, רעידות, דופק מואץ, כאבי בטן, בחילות, הקאות, התקפי זעם , סף תסכול ירוד.

איך מטפלים בהפרעת חרדה מוכללת אצל ילדים?

הטיפול בהפרעת חרדה אצל ילדים תלוי בחומרת החרדה ובגורמים לה.

התמודדות עם חרדה אצל ילדים

כאשר מתמודדים עם חרדה אצל ילדים, חיוני למצוא את רמת ההתערבות המתאימה. במקרים רבים חרדה אצל ילדים אינה מצריכה התערבות מקצועית, וניתן לעזור לילד להתמודד עמה על ידי חיזוק, הסבר, ליווי ומתן ביטחון.

להלן כמה צעדים שכדאי לנקוט בעת התמודדות עם חרדה אצל ילדים:

  • מצא זמן לשיחה כנה: גם עם ילדים קטנים, שיחה כנה יכולה להיות נקודת התחלה טובה. חשוב למצוא עיתוי מתאים ולהיות אמפתיים ורגישים לחרדות הילד. בשיחה כזו ניתן לתת לילד לגיטימציה לפחד ולהסביר לו שילדים רבים חוששים מדברים דומים. בהמשך תוכלו להראות לילד כיצד התגבר על פחדים אחרים בחייו ולשאוב מתחומים בהם הוא מרגיש חזק ובטוח יותר.
  • התמודדות הדרגתית: חרדה אצל ילדים גורמת לרוב לכך שהילד מנסה להתאים את הסביבה לצרכיו. מצב זה יוצר תסכול מתמשך אצל בני המשפחה, כמו גם אצל הילד עצמו, ומוריד את רף הסבלנות כלפיו. לכן, כאשר לא מדובר בחרדה קיצונית במיוחד, ובעקבות השיחה שניהלתם, תוכלו לבנות יחד עם הילד תכנית בה הוא נחשף בהדרגה למושא החרדה ולשבח אותו על התקדמותו באמצעות פרסים או בילוי מיוחד.
  • טיפול בחרדה בילדים: טיפול פסיכולוגי עשוי לסייע בהתמודדות עם חרדה בילדים שכן הוא מאפשר עבודה ממוקדת על מאפייני החרדה והגורמים לה, לצד הדרכה להתמודדות פעילה והקניית מיומנויות התמודדות עם חרדה.
  • הדרכת הורים: במקביל או במקום טיפול, הדרכת הורים יכולה להעניק כלים ומיומנויות לסייע לילד להתמודד עם החרדה, ללוות את ההתמודדות ולהאיר את הדינמיקה בבית שעשויה לשמר את גורמי החרדה.
התמודדות עם חרדה אצל ילדים
לסיכום

חרדה אצל ילדים היא בעיה שכיחה הפוגעת בילדים רבים ובני משפחותיהם. הכרה בסימפטומים של חרדה בילדים חיונית כדי לספק את התמיכה והעזרה הדרושים. במקרים רבים חרדה אצל ילדים אינה מצריכה התערבות מקצועית, וניתן לעזור לילד להתמודד עמה על ידי חיזוק, הסבר, ליווי ומתן ביטחון. כאשר ישנה רמת חרדה גבוהה הפוגעת באופן משמעותי בתפקוד, רצוי לפנות לאיש מקצוע המתמחה בטיפול בחרדות בילדים. הגישות השונות לטיפול בחרדה בילדים כוללות פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית, פסיכותרפיה דינמית, טיפול משפחתי, טיפול קבוצתי וטיפול תרופתי. עם התמיכה וההתערבות הנכונים, ילדים יכולים ללמוד להתמודד עם החרדה שלהם ולחיות חיים מספקים.

דילוג לתוכן