חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול בחרדה אצל ילדים

כאשר ישנה רמת חרדה גבוהה הפוגעת באופן משמעותי בתפקוד, רצוי לפנות לאיש מקצוע המתמחה בטיפול בחרדות בילדים. חרדה היא תופעה נורמלית ונפוצה אצל ילדים.  עם זאת, חרדה מוגזמת או מתמשכת עלולה להפריע לתפקודו של הילד בבית, בבית הספר ובחיי החברה. במקרים אלו, ייתכן שיהיה צורך בטיפול מקצועי.

טיפול בחרדה אצל ילדים

קיימות גישות טיפוליות שונות לטיפול בחרדה אצל ילדים, וכל אחת מהן מתמקדת בהיבטים שונים של החרדה. הגישות הנפוצות ביותר הן:

CBT לילדים- פסיכותרפיה קוגנטיבית התנהגותית

טיפול קצר מועד הרואה בחרדה תוצר של דפוסי חשיבה לא יעילים והתנהגות המחזקת חרדה. במסגרת הטיפול, המטפל עוזר לילד לגבש את דפוסי החשיבה השליליים, ולאחר מכן עוזר להם לשנות אותם. תהליך זה יכול לכלול גם שיטה המכונה חשיפה הדרגתית, בה הילד נחשף לחפצים או למצבים הגורמים לחרדה, אך בסביבה מבוקרת ובטוחה. חשיפה הדרגתית מסייעת לילד ללמוד שמושא הפחד שלו אינו מפחיד כפי שחשבו שהוא, ועוזרת להם לבנות ביטחון ביכולתו להתמודד עם החרדה.

פסיכותרפיה דינמית

גישה טיפולית הרואה בחרדה סימן למצוקה פנימית, הנובעת מחוויות ותחושות שהילד מתקשה לשאת ולהבין. טיפול בילדים בגישה דינאמית מבקש ליצור קשר עם עולמו הרגשי של הילד ולהבין, באמצעות משחקים ושיחה, בהם הילד מבטא את מחשבותיו ורגשותיו. בתהליך זה המטפל עוזר לילד לעבד את התחושות העומדות בשורש החרדה באופן שיאפשר לילד להתמודד איתן.

טיפול משפחתי

גישה טיפולית הרואה במשפחה מערכת המשפיעה על הפרטים העובדים בה, ומציבה את הבנת הדינמיקה המשפחתית כמפתח להתמודדות עם קשיים פרטניים. הטיפול כולל מפגשים משפחתיים, המאפשרים לחזק את הקשרים בין בני המשפחה ולהבין כיצד האינטראקציה בין בני המשפחה עשויה לשמר את החרדה.

טיפול קבוצתי לילדים

טיפול המערב ילדים אחרים המתמודדים עם חרדה, ומונחה על ידי מטפל אחד או שניים. במסגרת הטיפול מגלים הילדים בקבוצה שהם לא לבד במצוקה, ויכולים לשתף וללמוד אחד מהשני באמצעות שיחה ומשחק בליווי הממונה.

תרופות נגד חרדה לילדים

במקרים בהם החרדה גורמת למצוקה חריפה, במיוחד כאשר ישנה פגיעה בתפקוד היומיומי, ניתן לשקול פנייה לפסיכיאטר ילדים ונוער לשקול מתן טיפול תרופתי המפחית חרדה. הטיפול התרופתי יכול לסייע במקביל לטיפולי פסיכותרפיה, או כצעד מקדים לקראת פסיכותרפיה.

ראיון עם ד"ר מאשה קרני – חרדות בילדים והטיפול בהן

ד"ר מאשה קרני, פוגשת ילדים הסובלים מחרדות , מדי יום בקליניקה שלה כבר שנים רבות. לדבריה, תסמיני החרדה משתנים בהתאם לגיל הילד, לשלב ההתפתחותי ונסיבות סביבתיות. "באופן כללי", היא אומרת, "כאשר מדברים על חרדה הנובעת ממצבי מתח, מצוקה, כמו אירועים ביטחוניים וכדומה, אצל ילדים בגיל הרך ההורים ידווחו על מצב רגרסיבי. נוכל להבחין בחוסר שקט מצידו של הילד, לעיתים יחזור להרטיב, ייצמד לחפץ כמו בובה או מוצץ. בנוסף נבחין בהצמדות להורה ברמה שלא הייתה קודם, קשיי פרידה מדמויות משמעותיות".

– מה לגבי ילדים בגילאי ביה"ס?

ד"ר קרני: " נוכל להבחין בהתנהגות שונה בביה"ס, בעיות תפקוד, עצבנות יתר, נשמע תלונות על כאבים כמו כאבי בטן, ראש ובחלק המקרים גם קושי ללכת לביה"ס. גם כאן, הילדים נצמדים להורים, נזקקים למבוגר אצל בני הנוער, התופעות הן דומות אבל מוקצנות, וזאת על רקע בגלל השינויים ההורמונליים, במקרים רבים עולה חשש מנשירה מביה"ס, פנייה לחומרים ממכרים כמו עישון או אלכוהול או סמים .

– אילו סממנים צריכים לאותת לנו שעלינו לפנות לעזרה?

ד"ר קרני: "חשוב לשים לב לשינוי פתאומי בהתנהגות ולראות שאין פגיעה בתפקוד היומיומי – למשל תלמיד טוב שפתאום לא מסוגל להתרכז, הופעת הפרעות בשינה הפרעות שינה, או תסמינים האחרים המתוארים קודם לכך. זה לא משנה באיזה גיל, אנחנו כהורים צריכים להיות עם היד על הדופק ולשים לב שאין שינוי. בתפקוד. גם כאן, הדברים משתנים בהתאם לגיל הילד. בגיל הרך צריך לפנות ברגע שזה קורה? או שאפשר להמתין ולראות אם המצב משתפר?
ד"ר קרני: "אין צורך לפנות באופן מיידי לטיפול. יש מצבים שבהם חרדה היא נורמלית, תגובה לגיטימית. יש צורך לעקוב אחר מצבו של הילד וניתן להתיעץ עם הצוות החינוכי.

– איך להתמודד עם חרדות אצל ילדים?

ד"ר קרני: "חשוב להדגיש, שאם הילד מפתח סימפטומים של חרדה ואנחנו רוצים להמתין אם פנייה לטיפול, מומלץ מאוד להורים לקבל איזו שהיא הדרכה. גם אם מדובר ביועצת של בית הספר, בגננת, במורה המחנכת. לא פעם, הכוונה שלהם, סיוע בלתווך מידע ובהרגעת המצב, יכולה לשנות את המצב לחלוטין.
"מעבר לכך, התפקוד שלנו – כהורים – כדמות המשמעותית של הילד – היא חשובה ביותר. האופן שבו אנחנו משדרים לחץ, או רוגע, תמיכה או ניסיון לשלוט, כל אלה משפיעים על הילדים , משפיע על דפוסי התמודדות של הילדים.

– במידה והילד חווה חרדה, האם הוא יסבול ממנה כל חייו?

ד"ר קרני: ":חרדה עשויה להופיע בעקבות כל דבר, והיא נורמלית. היא יכולה להופיע בגלל מעבר דירה, גירושים, אח חדש, ועוד ועוד. שינויי שגרה יכולים להוות כחוויה מאיימת כדי לשפר את הסיכוי של הילד להתמודד עם החרדה חשובה תקשורת מיטיבה במשפחה , רשת תמיכה, אוכל בריא, דיבור רגוע, שיגרה וסדר יום , תחביבים, קשרים חברתיים. במצבים מעוררי חרדה או דחק סביבתי חשוב לייצר שגרה חדשה , מותאמת יותר למצב הנוכחי.

לסיכום

טיפול מקצועי יכול להיות יעיל מאוד ולסייע לילדים להתמודד עם חרדה. קיימות גישות טיפוליות שונות, וכל אחת מהן מתמקדת בהיבטים שונים של החרדה. חשוב לבחור גישת טיפול ומטפל המתאימים לילד ולצרכיו. 

דילוג לתוכן